Carian Tanah mengandungi maklumat penting mengenai harta tanah yang boleh diperoleh melalui pejabat tanah di seluruh Malaysia. Maklumat seperti pemilik berdaftar, sama ada harta tanah tersebut mempunyai sekatan-sekatan penting sangat membantu untuk sesiapa yang ingin membuat keputusan untuk memperoleh harta tanah atau tanah tersebut terutamanya semasa melakukan Pengisytiharan Jualan.
2. Apakah itu carian persendirian atau carian rasmi?
Carian Persendirian
Carian Persendirian adalah dokumen yang dikeluarkan oleh pihak pejabat tanah negeri masing-masing dengan memberikan maklumat mengenai harta tanah
Carian Rasmi
Carian Rasmi adalah satu salinan dokumen yang mempunyai cop pengesahan daripada Pegawai Pentadbir Pejabat Tanah untuk urusan rasmi mengenai harta tanah.
Informasi dalam carian persendirian dan carian rasmi merangkumi seperti berikut
Taraf pegangan harta tanah, sama ada tanah pegangan selama-lamanya atau pajakan
3.Apakah perbezaan carian persendirian dengan carian rasmi?
Carian rasmi mempunyai cop pengesahan daripada Pegawai Pentadbir Pejabat Tanah untuk tujuan rasmi manakala carian persendirian tiada cop pengesahan tersebut.
4.Saya nak buat carian tanah, kena pilih carian persendirian atau carian rasmi?
Kami tidak dapat sarankan jenis-jenis carian yang anda perlu lakukan. Kami menyarankan anda untuk mendapat pendapat tersebut dengan peguam/pihak bank anda.
5. Bagaimana cara-cara untuk membuat carian tanah?
Ada 2 cara anda boleh buat carian persendirian atau carian rasmi
Cara 1 :
Anda boleh membuat permohonan carian tanah di Pejabat Tanah bergantung kepada pengeluaran hakmilik hartanah tersebut. Di sesetengah pejabat tanah, anda perlu beratur dan pejabat tanah hanya akan membuat kaunter dalam hari dan masa yang tertentu, ia akan memerlukan anda untuk tunggu masa yang lama hanya dengan membuat carian tanah. Tidak dilupakan jika system mereka tergendala, anda juga tidak boleh membuat carian tanah pada hari tersebut.
Cara 2 :
EasyLaw menawarkan perkhidmatan carian tanah seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Dengan menggunakan perkhidmatan kami, anda tidak perlu pergi ke pejabat tanah. Anda hanya perlu membuat carian tanah atas talian dan kami akan memberikan carian tanah tersebut melalui emel. Carian Tanah Yang Cepat, Senang & Mudah dengan EasyLaw.
Geran hakmilik individu atau geran hakmilik strata
Cukai tanah
Surat Perjanjian Jual Beli (nombor hakmilik lengkap mungkin tidak sah sekiranya harta tanah itu diperoleh bertahun-tahun sebelumnya, oleh itu adalah yang terbaik untuk memeriksa dengan Pemaju atau pengurusan bangunan)
14. Adakah saya akan dapat soft copy atau hard copy sahaja
Untuk carian persendirian, anda hanya akan dapat softcopy sahaja. Namun begitu, anda masih boleh request pada kami sekiranya akan inginkan hardcopy carian tersebut. Caj tambahan sebanyak RM20 akan dikenakan untuk charge courier
Sekiranya anda ingin membuat carian rasmi atau salinan sah hakmilik, anda akan mendapat soft copy dan juga hard copy. Kami akan menghantar hard copy tersebut kepada anda. Tiada caj tambahan untuk courier bagi carian rasmi dan salinan sah hakmilik.
15. Saya nak mencari tanah kosong yang available di sesebuah negeri
Maaf, kami tidak melakukan servis mencari tanah yang kosong untuk dibeli. Carian tanah yang dimaksudkan ialah pembelian sijil carian daripada pejabat tanah berdasarkan informasi daripada geran.
Kami mempunyai perkhidmatan lain iaitu Pencarian Maklumat Hakmilik yang membolehkan kami mendapatkan maklumat lengkap gerna seperti nombor hakmilik daripada alamat dan lokasi pin Google
Maklumat ini, boleh digunakan untuk membuat carian tanah. Jika anda berminat untuk menggunakan perkhidmatan ini, anda boleh mengisi borang ini
16. Adakah saya boleh menggunakan maklumat di dalam cukai taksiran untuk menghantar carian tanah
Untuk pengetahuan anda, hanya cukai tanah sahaja yang boleh digunakan untuk membuat semakan maklumat lengkap geran. Hal ini kerana, cukai tanah dikeluarkan oleh pejabat tanah manakal cukai taksiran ialah dari majlis perbandaran.
17. Bolehkah saya membuat carian lot sebelah menggunakan nombor hakmilik lot saya atau dengan menggunakan alamat sahaja
Maaf, anda tidak boleh melakukan carian lot lain dengan menggunakan maklumat geran anda. Hal ini kerana, setiap nombor lot adalah unik dimana setiap lot akan mempunyai nombor hakmilik tersendiri.
Kami mempunyai perkhidmatan lain iaitu Pencarian Maklumat Hakmilik yang membolehkan kami mendapatkan maklumat lengkap gerna seperti nombor hakmilik daripada alamat dan lokasi pin Google
Maklumat ini, boleh digunakan untuk membuat carian tanah. Jika anda berminat untuk menggunakan perkhidmatan ini, anda boleh mengisi borang ini
18. Bolehkah saya whatsapp sahaja geran saya kepada EasyLaw tanpa perlu mendaftar akaun?
Maaf, setiap carian tanah perlu dilakukan di website kami sahaja. Hal ini kerana, kami memerlukan rekod untuk setiap transaksi dan order yang dibuat oleh anda
19. Boleh ke saya guna nombor PA saya untuk nombor hakmilik
Maaf, nombor pelan akui (PA) tidak boleh digunakan untuk menggantikan nombor hakmilik. Ianya merupakan 2 nombor yang berbeza.
20. Adakah saya akan dapat nombor telefon pemilik dalam carian tanah
Anda tidak akan mendapat nombor telefon pemilik dalam carian tanah. Hanya nama, alamat yang berdaftar dan nombor IC sahaja yang akan tertera didalam carian tanah.
Namun begitu, kami boleh merujuk anda kepada seseorang yang mungkin boleh membantu. Perlu diingat bahawa kami tidak mempunyai sebarang kaitan dengan individu tersebut, tetapi kami boleh memudahkan urusan anda dengan menyampaikan maklumat anda kepada mereka untuk dihubungi.
21. Macam mana nak tahu alamat property dari maklumat geran?
Sekiranya anda mempunya maklumat geran dan ingin mencari alamat hakmilik tersebut, anda boleh klik link disini dan menghantar borang kepada kami. Agen yang bertugas akan menghubungi anda untuk maklumat lanjut
22. Apakah perbezaan untuk carian basic dan advance di Johor?
Untuk Johor, terdapat 2 jenis carian tanah:
Carian Tanah Basic: Mengandungi maklumat yang terkini dan masih berkuat kuasa sahaja.
Carian Tanah Advance: Mengandungi semua maklumat yang terkini dan masih berkuatkuasa dan juga maklumat yang tidak berkuatkuasa lagi, serta nama semua pemilik yang pernah memiliki tanah tersebut.
23. Bagaimana untuk dapatkan salinan dokumen dari Pejabat Tanah?
Kami mempunyai servis untuk mendapatkan salinan dokumen dari pejabat tanah seperti Borang 19B Kaveat, Borang 16A Gadaian, Borang B2 Pelan Tanah, Borang 14A Pindahmilik dan apa apa dokumen lain tetapi dokumen tersebut mestilah dari pejabat tanah sahaja.
Sekiranya anda ingin mendapatkan salinan sah dokumen tersebut, anda boleh klik pada link dibawah:
Kami hanya memerlukan nombor perserahan dan maklumat lengkap geran sahaja.
24. Bagaimana nak melakukan carian tanah sekiranya saya mempunyai alamat sahaja?
Pejabat tanah memerlukan maklumat geran yang lengkap seperti di bawah untuk melakukan carian tanah:
Jenis Tajuk
Nombor Tajuk
Nombor Lot
Mukim/Bandar/Pekan
Daerah
Negeri
Namun, kami mempunyai perkhidmatan lain iaitu Mendapatkan Maklumat Lengkap Geran yang akan membantu anda mendapatkan semua maklumat diperlukan untuk membuat carian tanah.
Perkhidmatan ini dikenakan bayaran minimum RM200 bagi setiap lot dan akan mengambil masa 2-3 minggu. Jika berjaya, anda boleh melakukan carian tanah menggunakan maklumat yang diperoleh.
Walau bagaimanapun, sila maklum bahawa perkhidmatan ini tidak boleh dilakukan untuk harta strata dan bergantung pada sama ada pegawai yang bertanggungjawab dalam pemeriksaan awal boleh meneruskan atau tidak.
Jika anda berminat untuk menggunakan perkhidmatan kami, anda boleh mengemukakan permohonan anda di sini: